Stellingen kieskompas NH Nieuws – debat 9 maart 2022
Thema: Wonen en werken
Om het debat goed te kunnen voorbereiden willen we u vragen om uw antwoorden uitgebreid te motiveren. Alleen zo kunnen we zien waar de nuances zijn en de juiste personen tegenover elkaar in het debat plaatsen
.
De gemeente Haarlem moet veel meer doen om mensen met sociale behoeftes (daklozen, verslaafden en vluchtelingen) te huisvesten
Helemaal niet mee eens
| Niet mee eens x | Neutraal
| Mee eens
| Helemaal mee eens
|
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Vluchtelingen niet die zorgen voor langere wachtlijsten. Daar zou de gemeente een apart systeem voor moeten maken, bv kluswoningen, panden die in eigen bezit zin, of tijdelijke woningen op eigen gemeente grond. Wachtlijsten van 10-12 jaar voor een sociale huurwoning is te lang. Trots wil iedereen die 18 jaar lang in Haarlem woont, maar niet zelfstandig, voorrang geven. De zonen en dochters kunnen dus een eigen woning krijgen ipv tot minimaal hun 30 ste thuis zitten. Domus plus en Skaeve Huse op Schoteroog, mooi uitzicht op het Spaarne en het Fort.
Leegstaande winkels en bedrijfspanden in de Waarderpolder moeten weer beschikbaar worden voor huisvesting
Helemaal niet mee eens | Niet mee eens
| Neutraal
| Mee eens x | Helemaal mee eens
|
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Er moet ook een woonfunctie komen in de Waarderpolder. Maar dan Woon-werk straten als het aan Trots Haarlem ligt. Leegstaande winkels of bedrijfspanden zijn er nauwelijks in de Waarderpolder en dan ga je je ook op glad ijs begeven. Wonen boven winkels of bedrijfspanden en bouwen bij Oostpoort als eerste stap.
De coronacrisis dwingt Haarlem nog meer om de ondernemers in de binnenstad te helpen
Helemaal niet mee eens
| Niet mee eens
| Neutraal
| Mee eens
| Helemaal mee eens x |
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Helemaal eens, we hebben niet voor niks met een lijkkist door de stad gelopen, om aandacht te vragen voor het bijna uitsterven van de horeca en cultuur.
Veel ondernemers moeten toch steun terugbetalen en krijgen de uitgestelde belasting daar nog overheen. Rare coronaregels van sluitingstijden en coronapas zorgen slecht voor het beperkt terugverdienen van verloren omzet. Die zaken dus ook ze snel mogelijk van tafel. Tevens vindt wil Trots extra hulp, zoals het langer openhouden van de extra terrassen en het kwijtschelden van de precariobelasting.
Als we nu de cultuur en horeca sector laten doodbloeden krijgen we daar eeuwig spijt van en zal Haarlem nooit meer Haarlem zijn. Of Spaarndam !
ps waarom weer die rare tweedeling in de stelling, elke ondernemers moet worden geholpen, niet alleen die in de binnenstad
De komst van expats is een zegen voor Haarlem
Helemaal niet mee eens | Niet mee eens x | Neutraal
| Mee eens
| Helemaal mee eens
|
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Ook expats, hoe waardevol wellicht voor grote multinationals, zorgen voor verdringing van de gemiddelde Haarlemmer op de woningmarkt. Vooral het opjagen van de prijzen is een probleem. Huizen in gemeente Haarlem zijn inmiddels onbetaalbaar voor Jan Modaal. Opkopen van woningen moet voorkomen worden. Wij waren ook voor de zelfbewoningsplicht. Trots wil de grens van koopwoningen die eerst aan inwoners van de gemeente Haarlem moeten worden aangeboden ophogen naar 700.000. Verder wil Trots juist voorrang voor de zonen en dochters van Haarlem.
Haarlem moet geen huizen bouwen voor Amsterdammers
Helemaal niet mee eens | Niet mee eens
| Neutraal
| Mee eens
| Helemaal mee eens x |
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Huizen voor Haarlemmers is de slogan van Trots. Woon of werk je hier en heb je dus binding dan mag je eerst. Huizen tot 700.000 eerst aanbieden aan Haarlemmers. We bouwen hier in gemeente Haarlem voor Haarlemmers en Spaarndammers, niet voor Amsterdammers die een ton boven de vraagprijs bieden. Originelen muggen worden verdreven naar Beverwijk en IImuiden. Dat moet stoppen.
De woningnood dwingt de gemeente om soms pijnlijke keuzes te maken: minder groen, meer hoogbouw
Helemaal niet mee eens
| Niet mee eens
| Neutraal
| Mee eens x | Helemaal mee eens
|
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Ja bijvoorbeeld de keuze accepteren dat Haarlem vol is om iedereen maar een plek te geven, ook onder ogen zien en stoppen met extreem verdichten, zodat de leefbaarheid achteruit gaat, het groen verdwijnt en er gestuurd wordt op gedwongen betaald parkeren in heel Haarlem.
Ieder kind moet op de eerste keuze voor de middelbare school terecht kunnen, ook als dat betekent dat scholen moeten worden uitgebreid
Helemaal niet mee eens
| Niet mee eens
| Neutraal
| Mee eens x | Helemaal mee eens
|
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Exact ons standpunt verkiezingsprogramma. Nu moeten kinderen al hun top 7 “voorkeur” scholen aangeven, terwijl er bij sommige richtingen niet eens 7 scholen zijn. Of scholen liggen in een andere gemeente een uur fietsen. Een punt wat Trots heeft aangekaart en waar nu een raadsmarkt over komt. Absurd ook dat het een na grootste stadsdeel Schalkwijk niet eens een havo/vwo school heeft. Waarom moeten kinderen uit Schalkwijk wel ver fietsen en kinderen uit andere stadsdelen niet. Het begon al toen de politiek vroeger het Teylercollege liet mislukken door nooit de beloofde nieuwbouw te leveren. Vanaf nu gaat het anders als het aan Trots Haarlem ligt.
De gemeente Haarlem moet de komende jaren meer doen om betaalbare huisvesting voor de eigen inwoners te realiseren, zowel in het huur- als in het koopsegment.
Helemaal niet mee eens
| Niet mee eens
| Neutraal
| Mee eens
| Helemaal mee eens x |
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Zo is het. Trots Haarlem zit in de politiek van de gemeente Haarlem. Dus wij zijn er voor de inwoners van onze gemeente en niet voor andere zaken. In de politiek zit je sowieso al nooit voor jezelf maar voor de mensen van Haarlem en Spaarndam. Steeds vaker lijkt het of oorspronkelijke bewoners worden verdreven, hetzij omdat men van buiten alles opkoopt of huurhuizen wordt gerenoveerd en “duurzaam” worden gemaakt, maar daarna zo duur zijn dat de oorspronkelijke bewoners niet terug kunnen keren vanwege de hoger geworden huurprijs. Zie bv Bavodorp. https://woneninbavodorp.nl/
De gemeente moet meer investeren in sociale huurwoningen in het centrum
Helemaal niet mee eens | Niet mee eens | Neutraal
| Mee eens x | Helemaal mee eens
|
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
mee eens. tegen tweedeling. CollegeD66 CDA PvdA Groen Links heeft de mondvol tegen de tweedeling te zijn, maar puntje bij paaltje en als het geld gaat kosten is niemand thuis. Meerwijk bestaat voor 85% sociale huur dat kan ook niet gezond zijn. Meer sociale huur aan de Westkant, ook als dit meer kost. Maar gettovorming in bepaalde wijken moet voorkomen worden. Trots heeft op basis van een rapport over de toekomst van Oost, waar gewaarschuwd wordt dat teveel groepen zonder echt toekomstperspectief bij elkaar komen te zitten, een motie ingediend. We riepen op niet alle statushouders in de allerlaagste klasse sociale huur te stoppen maar meer te spreiden om tweedeling tegen te gaan. Deze groep dus ook een klasse hogere sociale huur te geven om beter te kunnen spreiden. Tot onze verbazing stemden alle andere partijen tegen deze uitweg uit de ellende.
De gemeente moet meer investeren in meer levendige buitenwijken
Helemaal niet mee eens
| Niet mee eens
| Neutraal
| Mee eens x | Helemaal mee eens
|
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Trots wil meer cultuur naar bijvoorbeeld Oost, Noord of Schalkwijk. Een mooi gemixt depot museum van de bekende musea is ons idee. Een Hannie Schaft museum in de Koepel was ons idee en wordt nu voltooid.
Waarom niet als je dan toch hoogbouw bouwt in Schalkwijk, daar meteen het Manhattan van Haarlem van maken. De onderste lagen gebruiken voor parkeren en boven op het dak een zwembad en park. De huidige politiek denkt veel te bekrompen.
Thema: Sport en cultuur
Om het debat goed te kunnen voorbereiden willen we u vragen om uw antwoorden uitgebreid te motiveren. Alleen zo kunnen we zien waar de nuances zijn en de juiste personen tegenover elkaar in het debat plaatsen.
Kleine culturele instellingen moeten meer geld krijgen, ook als dat ten koste gaat van de grotere culturele instellingen zoals het Frans Hals Museum
Helemaal niet mee eens
| Niet mee eens
| Neutraal
| Mee eens x | Helemaal mee eens
|
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Ja er zijn meerdere kleine culturele instellingen die echt eer rol hebben op lokaal gebied. De grote instellingen, die ook belangrijk zijn voor de uitstraling van de stad zijn belangrijk voor de toeristen. De toeristen besteden dan hopelijk weer geld aan de horeca door te blijven eten en drinken in ons mooie Haarlem.
Het is dus een balans die gezocht moet worden. Bij de hele grote instellingen moet goed naar de collectie gekeken worden en wat er (soms al decennia) in de depots ligt. Trots wil de stukken uit de depots ook gaan gebruiken in bijvoorbeeld een gecombineerd museum in Schalkwijk. Hiermee verander je ook de toeristen stroom en wordt meer van Haarlem ontdekt dan alleen het centrum.
Dat wethouder Botter niet zijn beloftes nakwam bij de verkoop Egelantier en hoe weinig m2 daar overbleef voor cultuur is natuurlijk een blamage. Dat was de uitgelezen mogelijkheid meerdere kleine culturele instellingen te clusteren. Nu doorpakken met een mooie nieuwbouw locatie buiten het centrum.
De gemeente heeft voldoende oog voor de Haarlemse nachtcultuur
Helemaal niet mee eens
| Niet mee eens x | Neutraal
| Mee eens
| Helemaal mee eens
|
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Nee, Jos Wienen is wel in gesprek maar luistert helemaal niet. De Smedestraat is de horecastraat, maar door de woningbouw daar zie je problemen van mijlenver aankomen. Bewoners zullen akkoord moeten gaan dat daar horeca is en bewust zijn dat dat overlast kan geven voor ze er gaan wonen. Nu met de actie “De nacht staat op” zie je ook weer dat Burgemeester Wienen keihard optreden aankondigt, terwijl bij eerdere actie van cultuur en horeca en winkels wel coulant werd opgetreden. Waarom dit verschil. Ook blijft hij maar doorgaan over aanpassen sluitingstijden met venstertijden om zo te dwingen dat elke bezoeker voor 02:00 uur binnen moet zijn. Daar zitten de bezoekers en de eigenaren niet op te wachten, maar Jos blijft er maar op terugkomen. De Haarlemse nachtcultuur heeft als eerste een nieuwe burgemeester nodig.
Haarlem moet meer ruimte geven aan initiatieven uit de nachtcultuur
Helemaal niet mee eens
| Niet mee eens
| Neutraal
| Mee eens x | Helemaal mee eens
|
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Maar dan niet met de sluitingstijden dwingen dat al het bezoek voor bijvoorbeeld 02:00 uur binnen moet zijn. Meer creativiteit toejuichen. De nachthoreca is nu 2 jaar onafgebroken gesloten geweest. De meeste staan op de rand van de afgrond en hebben al hun spaargeld er door heen zien vliegen. Nu onvoorwaardelijke steun voordat Haarlem helemaal de slaaphoofdstad van Nederland wordt.
Haarlem moet zich weer profileren als sportstad
Helemaal niet mee eens
| Niet mee eens
| Neutraal
| Mee eens x | Helemaal mee eens
|
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Ooit was Haarlem sport-, cultuur- en Bloemenstad. Waar is het mis gegaan, dat dit zo verloederd is. Wees eens trots op je stad en ga ergens voor. De honkbalweek weer goed op de kaart en zoals wij al jaren zeggen, betaald voetbal terug in de hoofdstad van Noord Holland. We hadden nota bene de oudste club van Nederland. HFC Haarlem werd in 1889 opgericht. Trots wil werken aan een terugkeer in betaald voetbal (mannen en/of vrouwenvoetbal).
Haarlem moet doorgaan met zich profileren als culinaire hoofdstad
Helemaal niet mee eens
| Niet mee eens
| Neutraal
| Mee eens x | Helemaal mee eens
|
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Ja dit niet verloren laten gaan, Haarlem staat met de enorme hoeveelheid kwaliteitsrestaurants goed aangeschreven. Parkeertarieven voor de eerste 2 uur drastisch naar beneden na 18:00 uur zodat je tenminste iets rustiger kunt genieten van je diner.
Het is soms te druk in de stad. Toeristen moeten net als in Amsterdam ontmoedigd worden om naar Haarlem te komen
Helemaal niet mee eens
| Niet mee eens
| Neutraal x | Mee eens
| Helemaal mee eens
|
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Voor de corona was dat inderdaad een probleem, wat je je nu nog nauwelijks kunt voorstellen. maar spreiden is ook een oplossing. Zorg dat er niet alleen in het centrum iets te zien en te doen is.
De gemeente moet de terugkeer van een profvoetbalclub stimuleren
Helemaal niet mee eens
| Niet mee eens
| Neutraal
| Mee eens
| Helemaal mee eens x |
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Het standpunt van Trots Haarlem sinds 2010 toen wij begonnen: Haal betaald voetbal terug naar Haarlem Mooi dat een paar partijen nu ook het licht zien. HFC Haarlem opgericht in 1889 had nooit verloren mogen gaan, het was de eerste club in Nederland. Trots zal op alle mogelijke manieren meewerken aan de terugkeer van betaald voetbal. Oostpoort onderzoeken of daar een stadion mogelijk is die combi kan doen met een markthal en woningen.
Thema: Bereikbaarheid en milieu
Om het debat goed te kunnen voorbereiden willen we u vragen om uw antwoorden uitgebreid te motiveren. Alleen zo kunnen we zien waar de nuances zijn en de juiste personen tegenover elkaar in het debat plaatsen.
Er moeten meer autoluwe straten komen in Haarlem, ook bijvoorbeeld buiten de binnenstad
Helemaal niet mee eens
| Niet mee eens x | Neutraal
| Mee eens
| Helemaal mee eens
|
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Moet niks. Alles in overleg met bewoners, bewoners die het laatste woord hebben. Opmerkelijk dat dit college D66 Groen Links CDA PvdA zo nadrukkelijk wil dat er overal betaald parkeren komt en de auto steeds verder in de ban moet. Auto’s die echt over 10 jaar bijna allemaal elektrisch zijn, dus qua uitstoot helemaal niet meer slecht voor het milieu zijn. De enige andere reden is dat auto pesten en steeds meer bouwen zonder bijbehorend parkeren leidt tot chaos in de straten. Parkeerdruk wordt zo kunstmatig opgevoerd, waarna gemeente geld kan gaan verdienen aan het invoeren van parkeervergunningen. Met alternatieven komt men niet, lightrail een tram, metro of meer buslijnen naar slecht bereikbare delen, parkeren rond de stad en met ov verder, niks van dit alles. Want geld is belangrijker dan problemen oplossen. Trots stelde een referendum voor toen bekend werd dat men overal betaald parkeren wil, maar ALLE partijen waren tegen (behalve Trots ). Tot zover dus de burger participatie.
Het vuurwerkverbod moet worden teruggedraaid
Helemaal niet mee eens
| Niet mee eens
| Neutraal
| Mee eens x | Helemaal mee eens
|
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Zelfs de politie en burgemeester ontraden destijds het verbod wat er moest komen van Groen Links, PvdA, Actiepartij, ChristenUnie en CDA. We zagen afgelopen jaarwisseling al dat het verbod niet werkt. Wat wel moet is mensen met illegaal vuurwerk kei en keihard aanpakken en mensen die hulpverleners belagen direct lik op stuk beleid en de cel in. Normaal siervuurwerk traditie behouden.
De gemeente moet strenger controleren op foutgeparkeerde fietsen
Helemaal niet mee eens
| Niet mee eens
| Neutraal x | Mee eens
| Helemaal mee eens
|
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Misschien eerst strenger optreden bij het stelen van fietsen. Daar is al geen capaciteit voor. Zorg dat er meer stallingen komen nu iedereen uit de auto wordt gepest. De nieuwe stalling in oude V&D pand was grote wens van Trots. Zorg ook dat er in elke fietsenstalling een openbaar mindervalide toilet komt. Zo zullen fietsstallingen ook meer bekend worden, waardoor de kans groter wordt men hier parkeert ipv recht voor een winkeldeur. Fietsen die op de blindengeleide- of ribbelstrook staan direct verwijderen.
De komende jaren is een forse investering nodig in de Haarlemse wegen en fietspaden
Helemaal niet mee eens
| Niet mee eens
| Neutraal
| Mee eens x | Helemaal mee eens
|
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Het college kwam laats met 12 miljoen overschot, omdat er niks aan onderhoud is gedaan. De 12 miljoen werd uitgedeeld aan leuke college dingetjes. Straten en stoepen liggen er schandalig bij. Al heel lang pleit Trots ervoor om bij wegenonderhoud voortaan van buiten naar het centrum te werken. Nu liggen straten in bv Schalkwijk er opvallend slechter bij. Het fietspad Rijksstraatweg was helemaal het toppunt maar wordt nu aangepakt. Veel anderen verdienen nog aandacht en goede verlichting. Klachten over losse stoeptegels zijn schering en inslag bij Trots. We noemen dit inmiddels de #wiptegels en hebben hier, naast de 30KM aparte aandacht voor.
Haarlem moet zo snel mogelijk een tramverbinding krijgen met Amsterdam
Helemaal niet mee eens
| Niet mee eens
| Neutraal
| Mee eens
| Helemaal mee eens x |
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Lightrail verbinding naar Amsterdam stond al in ons vorige verkiezingsprogramma, toen ROVER ook het partijprogramma op dit punt schreef.
Begin dit jaar hebben wij aan de inwoners in uw gemeente gevraagd wat voor hen het belangrijkste onderwerp is dat momenteel in de gemeente speelt. NH Nieuws zal de komende periode over deze hete hangijzers publiceren. Tot slot willen we u vragen om namens uw partij te reageren op onderstaande hete hangijzers, zodat dit door NH Nieuws in hun verhalen kan worden meegenomen.
The Only Way is Up: het moet hoger, want in de breedte is het aantal woningen dat nodig is niet meer haalbaar
Helemaal niet mee eens
| Niet mee eens
| Neutraal
| Mee eens x | Helemaal mee eens
|
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Ik zie veel kansen in Schalkwijk om daar het Manhattan van Haarlem te maken. Hoogbouw met ondergronds parkeren, balkons op de zonkant, park en zwembad op het dak, prachtig uitzicht. Net als de flats in Hongkong.
Als er geen hoger voortgezet onderwijs in Schalkwijk bij komt, blijft de stad verdeeld
Helemaal niet mee eens
| Niet mee eens
| Neutraal
| Mee eens
| Helemaal mee eens x |
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
100% eens. Schalkwijk is straks het 1 na grootste stadsdeel (na Noord) maar kinderen hier mogen eindeloos fietsen om naar een school te gaan. Als je nu eens van de tweedeling en het stigma over Schalkwijk af wil, laat je als politiek zien dat je juist wél voor Schalkwijk bent en tegen de tweedeling en bouw je daar gewoon een mooie mavo havo vwo school. Punt uit.
Maak van Haarlem de eerste echte fietsstad van NL
Helemaal niet mee eens
| Niet mee eens x | Neutraal
| Mee eens
| Helemaal mee eens
|
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Haarlem is forensenstad , de meesten werken buiten Haarlem. 75.000 forensen per dag, dat kun je niet allemaal oplossen met de fiets. Jaren geleden maakte ik in het HD al een mooie reportage over rare korte opstelstroken op het fietspad of onlogische overstek plekken Daar is nog niks aan veranderd. Dat bevestigt dat men in Haarlem veel roept wat niet mag maar niet met alternatieve oplossingen gekomen wordt.
De gemeente moet nog meer de portemonnee trekken om de armere inwoners bij te staan, door bijvoorbeeld de helft van de afvalstoffenheffing kwijt te schelden
Helemaal niet mee eens | Niet mee eens
| Neutraal
| Mee eens x | Helemaal mee eens
|
|
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Maar arme inwoners zijn ook de werkende mensen met een baan inmiddels. Dus staar je niet blind op de minima, maar Jan Modaal komt door de enorme vaste lasten stijging ook niet meer rond met zijn of haar salaris.
Er moeten meer woningen komen voor starters op de woningmarkt
Helemaal niet mee eens
| Niet mee eens
| Neutraal
| Mee eens x | Helemaal mee eens
|
Waarom heeft u bij de vorige stelling voor dit antwoord gekozen?
Ja. Al heeft Trots ook het idee om juist de zonen en dochters van Haarlem voorrang te geven op de mega wachtlijst van 12 jaar. Woon je 18 jaar in de gemeente Haarlem maar heb je nog niet een zelfstandige woning gehad, dan krijg je juist voorrang. De kans dat kinderen tot hun dertigste bij papa en mama moeten wonen wordt zo kleiner.
– – – – – – – – – EINDE – EINDE – EINDE – EINDE – EINDE – EINDE – – – – – – – – –
Stellingen & Antwoorden
Politiek Ondernemersdebat – dinsdag 8 maart 2022
HAARLEM CENTRAAL
Beseft de politiek wel de economische meerwaarde (werkgelegenheid, toerisme) van de binnenstad.
Milieuzone, hoge parkeertarieven, slechte bewegwijzering naar parkeergarages, overlast van fietsen, waar is het level playing field met andere centra als Hoofddorp, Outlet Centrum (Halfweg) of het Marsmanplein.
Het winkellandschap verandert. Concurrentie van de grote digitale jongens als Amazon en Bol.Com wordt steeds groter. Hoe kan de lokale politiek daar een rol in spelen. Of is het laissez faire laissez passer.
Stelling: (…)
“Om de economische (meer)waarde van de binnenstad te behouden, moet de gemeente fors investeren in bereikbaarheid en toegankelijkheid van de binnenstad.”
Meer dan eens: 9
De bereikbaarheid is al tenminste 30 jaar problematisch. Eerst zou de randweg uitkomt bieden, met een aansluiting direct naar de A-9. Mislukt. Dan hebben we nu de fly oer naar de Noord, maar ondertussen werd de Amsterdams Vaart versmald, dus het probleem werd niet opgelost, maar verplaatst. In/tijdens/rond het spitsuur is het een drama om de stad in of uit te komen. De bruggen in Haarlem worden nu eenmaal niet breder (ref. Emmabrug), maar ondertussen wordt de stad wel helemaal dicht gebouwd én worden al die nieuwe bouwsels op BESTAANDE infrastructuur aangesloten. Een structuur die dus al jarenlang een continue infarct laat zien. We kunnen beter denken aan een gratis OV-systeem zoals dat bv in Leiden is: je parkeert aan de rand van de stad en pendelbusjes brengen je gratis de hele stad door, als een soort hop-on hop-off. Dit werkt, gebleken in de praktijk, heel prima.
Het autoluw en -vrijhouden van de binnenstad is helemaal een dramatische nekslag voor ondernemend Haarlem. Laden en lossen lukt maar lastig en enkel op gezette / verplichte tijden. Heb je eens een spoedlevering nodig (bv je drank raakt onvoorzien op tijdens een groot feest), dan zul je zelf in de auto moeten springen om het te gaan halen, want grote vrachtauto’s mogen maar tot 11:00 uur lossen. Winkelend publiek koopt minder vaak grote zaken, wánt je kunt met de auto niet bij de betreffende winkel komen, dus het voorwerp niet vervoeren. Denk eens aan de minder validen, deze mensen ontwijken de binnenstad vanwege de onbereikbaarheid en te weinig invalidenplaatsen. Ref. de Generaal Cronjéstraat: het afsluiten van winkelstraten is gewoon puur slecht voor de winkelier. Mensen die normaal gesproken even snel ergens langs rijden met de auto om iets op te pikken, doen dat nu gewoon niet. Het is dus al in praktijk gebleken dat afsluiten van een winkelcentrum slecht is voor de omzet. Het is dan ook onbegrijpelijk dat deze coalitie nog steeds denkt dat mensen hun auto in de parkeergarage zetten om dan te gaan winkelen. Dat doen ze niet, ze gaan elders (bv Hoofddorp of Beverwijk) waar ze wél makkelijk met hun auto de winkels kunnen bereiken.
VEBH
Hoe zien de partijen de bereikbaarheid van de binnenstad voor automobilisten op (middel)lange termijn? Je ziet Amsterdam auto’s steeds meer weren; wat wil men met Haarlem?
Er komt een enorme verduurzamingsopgave op ons af. In de monumentale Haarlemse binnenstad is dat technisch heel lastig en daardoor erg kostbaar. Hoe moet die tekening volgens de lokale politiek verdeeld worden? En hoe ambitieus wil/moet Haarlem zijn?
Gemeentelijke afdeling Vastgoed is onderbezet. Daardoor lopen veel plannen en projecten vertraging op. Wat kunnen we daar aan doen?
Stelling: (…)
Voor een leefbare en sociaal veilige binnenstad moet de gemeente het voortouw nemen, onder andere door minder scherpe regels, om Wonen boven Winkels te stimuleren.
Meer dan eens: 9
Waarom zouden we dat níet toestaan, als de ruimte er is? Nieuwe bewoners zouden dan wel een soort van afstandsverklaring moeten tekenen van bv geluidsoverlast van laden en lossen en winkelend publiek. Dat we niet straks de ene na de andere rechtszaak krijgen (zoals nu vaak in de binnenstad gebeurt als mensen boven een café gaan wonen en achteraf klagen en de rechtszaak ook nog eens winnen, zodat de horecazaak moet sluiten)
ACTIEPROGRAMMA IMPACT ONDERNEMEN
Naast financieel winstgevend moeten of willen bedrijven steeds meer maatschappelijk relevant zijn: wetgeving vereist dat, financiers verlangen het, klanten vragen er naar en de marken van morgen liggen daar. Zo komen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt toch aan het werk, wordt afval ingezet als grondstof, neemt de armoede af en komt bijvoorbeeld de energietransitie op gang. Ondernemers met maatschappelijke impact dragen daarom bovengemiddeld bij aan het oplossen van de vraagstukken in de stad. Om een aantrekkelijke en duurzaam stad voor iedereen te zijn zal de gemeente Haarlem daarom dit type bedrijvigheid moeten versterken.
De gemeente moet zorgen voor een goed ondernemingsklimaat voor sociaal, duurzaam en impactvol ondernemerschap en hier prioriteit aan geven in het coronaherstel en de economische visie van de stad. Dat maakt Haarlem ook in het algemeen aantrekkelijker voor ondernemers, bewoners en bezoekers.
Stelling: (…)
“Om de vestiging en groei van bedrijven die financieel én maatschappelijk winstgevend zijn te versterken, moet de gemeente het budget voor impact ondernemerschap verdubbelen. Dat geld moet naar nieuwe bedrijven, zodat er een aantrekkelijk vestigingsklimaat ontstaat. ”
Oneens – 3, dit geld moet EERST naar BESTAANDE bedrijven die door de coronamaatregelen op de rand van afgrond staan, daarna pas kijken naar nieuwe bedrijven.
INDUSTRIEKRING HAARLEM
De Oudeweg is cruciaal voor de bereikbaarheid van de Waarderpolder. Het bestemmingsverkeer komt in de knel door de groei van het doorgaand verkeer richting A9 of het centrum. Met name in de spits staat het vaak muurvast op de Oudeweg. Jaren geleden is bij de herinrichting rekening gehouden met mogelijkheid voor twee keer twee rijbanen op de gehele Oudeweg. Die noodzaak doet zich nu voor en daarom pleit de IKH voor het afmaken van de verbreding op de resterende gedeelten, zodat de doorstroming verbetert.
Stelling: (…)
“In verband met veiligheid, doorstroming en bereikbaarheid moet de gehele Oudeweg worden verbreed naar 2×2 rijstroken.”
Als daar idd ruimte voor is, dan zijn wij het eens : 8
Maar er zou ook gekeken kunnen worden naar uitwijkmogelijkheden, dus om de Amsterdamse Vaart weer terug te brengen naar een 2 x 2 baansweg. De voorzieningen die nu zijn aangelegd (armetierig groen, een paar speelobjecten en een hardloopbaan) worden nagenoeg; niet gebruikt. Logisch ook, want de buurt was TEGEN deze plannen, niemand zat erop te wachten, er was geen vraag naar, maar de gemeente drukte haar zin gewoon door. Ziehier het resultaat: veel geld over de balk gesmeten én het verkeersinfarct verplaatst naar de Waarderpolder. Ook zien wij veel in een tunnel als oplossing.
KHN HAARLEM
Stelling: (…)
“De sluitingstijden in de Haarlem horeca moeten worden vrijgegeven, zodat horecaondernemers zelf kunnen bepalen hoe laat zij dicht gaan.”
Denk hierbij aan:
- Veiligheid op straat – gespreide sluitingstijden
- De nachtcultuur die voor corona, maar ook vooral tijdens corona veel klappen heeft gekregen
- Het belang van de nacht
- Het vergunningenbeleid is verouderd
ABSOLUUT ONEENS – 1
1) dit is juist een klap in het gezicht van de nachthoreca. Nu gaan mensen die nog door willen feesten, na sluitingstijd door naar de nachthoreca. Als die mensen kunnen blijven zitten waar ze zitten, dan doen ze dat niet en mist de nachthoreca die omzet.
2) Gespreide sluitingstijden is juist ONVEILIGER. Nu komt de grote golf mensen tussen 01:30 en 02:00u naar buiten met nog een 2e golf om 04:00u. Daar is op in te spelen door handhaving en politie. Men wéét wat er komt, men wéét wat er aan mankracht en materieel ingezet moet worden. Bij gespreide tijden raakt dat overzicht kwijt. Plus, iedereen weet: hoe meer alcohol/drugs in de mens, des te grilliger hij/zij kan reageren. De raddraaiers kunnen langer drinken (én drugs gebruiken!) voordat ze naar buiten komen, het gedag zal agressiever zijn.
3) In een dichtbevolkte buurt als Haarlem-Centrum moet je het voor haar bewoners niet willen dat mensen de gehele nacht aan het stappen zijn. Voor hen is het ook fijn om te weten dat alles om 04u afgelopen is.
4) Haarlem is nu eenmaal geen studentenstad als Groningen, waar wel vrije sluitingstijden gelden, Haarlem heeft hier niet eens het geschikte publiek voor dus. En als je het de ondernemers in Groningen zelf vraagt, zijn ook zij meer gebaat bij vastgestelde tijden.
5) Voor het publiek is het ook verwarrend en onoverzichtelijk en werkt gedrag in de hand van: “wie gaat nou hoe laat dicht, waar gaan we heen, is er nog iets open, laten we op zoek gaan”, waardoor je dwalers in de stad krijgt en agressie bij dichte deuren. Want waarom is dat open en die niet.
Stellingen & Antwoorden
Haarlems Nieuwsblad – maart 2022
Max 50 woorden per stelling
– Er zou een permanent verbod op de verkoop van vuurwerk in Haarlem moeten komen
Nee, dit heeft geen effect als het elders wel te koop is. (waterbedeffect) Trots wil vuurwerk behouden, illegaal vuurwerk en belagen van hulpverleners keihard aanpakken. Maar vuurwerk traditie behouden.
– In heel Haarlem zou betaald parkeren ingevoerd moeten worden, om gebruik van fiets, ov of deelauto’s te stimuleren
Dat is exact wat college PvdA,D66,GroenLinks,CDA wil. Trots wil juist een ander systeem: gratis parkeren in je eigen wijk als basis. Ozb en parkeergeld zijn de melkkoe van de gemeente, vandaar dat men geen echte oplossing wil, bang om inkomsten te verliezen.
– De gemeente zou Haarlemse zorgmedewerkers een bonus moeten geven voor het werk van de afgelopen twee coronajaren.
Kan denk niet, wel zou men bv cruciale banen (die men in de stad wil behouden) een lagere ozb kunnen laten betalen. Maar sowieso zouden voor alle bewoners lagere lasten moeten gelden nu de inflatie al naar 7,5% is gestegen.
– De huidige woningnood maakt het noodzakelijk om ook in de Waarderpolder en/of groene zoom bij te gaan bouwen.
Trots wil nooit in het schaarse groen van de zoom bouwen. Waarderpolder wel, daar kun je woon winkelstraten maken en goed bouwen bij station Spaarnwoude. Ook meteen een mooi voetbalstadion met multi sport accommodaties ?
– Haarlem zou een extern onderzoek moeten instellen naar de fietsveiligheid in de stad
Ja prima idee. Wel alles autoluw willen maken, maar niet nadenken over alternatieven. Fietspaden worden steeds drukker. Opstelstroken worden overvol en gevaarlijk. Parkeeroverlast fietsen aanpakken met stallingen. Maak in elke fietsgarage een rolstoeltoegankelijk openbaar toilet wil Trots Haarlem. Houd het centrum ook bereikbaar voor mindervaliden!
– De gemeente zou meer subsidie vrij moeten maken voor het verduurzamen van woningen.
Wel voor iedereen, ongeacht koop of huur, ongeacht je inkomen. Vervoersarmoede en energiearmoede raken bewoners steeds harder. Inflatie naar record hoogte, houd wonen in Haarlem/Spaarndam betaalbaar voor onze inwoners zegt Trots Haarlem.
– Haarlem moet meer doen voor de door corona getroffen horeca- en cultuursector in de stad.
Ja Trots spreekt veel ondernemers die echt bijna failliet zijn. Zij hebben eerst wel steun ontvangen maar moeten die weer (deels) terugbetalen. De uitgestelde belasting moet ook nog betaald worden. Ons voorstel om precariobelasting tijdelijk af te schaffen. Echte steun voor mkb, horeca en cultuur is dat zij gewoon weer open gaan. Denk lokaal zelf na!
7 vragen aan: Sander van den Raadt
– Vertel eens iets over jezelf: naam, leeftijd, waar woon je en met wie? En wat betekent Haarlem voor jou?
Sander van den Raadt, 50 jaar, de Boerhaavewijk, Schalkwijk met Rosario Ruiz en zonen Sam en Max. Haarlem betekent voor mij, de prachtige stad dichtbij met de escape naar de groene zoom, het bos en het strand.
– Waar ligt – naast in de politiek – nog meer je passie (heb je een mooie hobby bijvoorbeeld)?
Vanaf mijn hele jonge jeugd wil ik al in de politiek. Ik zag vaak het vragenuurtje en vroeg me af waarom er niet gewoon Ja of Nee geantwoord werd. Vaak begint het met een Ja die dan na 15 minuten beantwoording toch een Nee blijkt, maar dan is iedereen in de tweede kamer al in slaap gevallen.
Ook ging ik in 2010 in de politiek omdat toen 48% niet meer ging stemmen. Ik wilde weten of die mensen zo gelukkig waren, of ze juist alle hoop in de politiek waren verloren. Vaak is het dat laatste en ik wil die groep een stem en het vertrouwen terug geven. Als ik tijd heb hou ik van gamen, maar tijd over hebben wordt zeldzaam.
– Welk leuk feitje over jezelf wil je ons niet onthouden?
Ik had vroeger lang haar, heb als raadslid geslapen bij de daklozen. Dat Haarlem betaald parkeren per minuut ging invoeren in garages (ipv 30 minuten) en we het rubbergranulaat uit kunstgras hebben gehaald komt door jarenlang volhouden door Trots Haarlem.
– Stel, jullie partij is straks de grootste. Wat gaan jullie als eerste aanpakken?
Participatie. Ons standpunt is meepraten, meedoen en meebeslissen. Er zijn zo veel klachten over de participatie, bij de Domus plus, het Anton Pieckhofje, Spoorzone, Nieuw Zuid, noem maar op. Dit hele proces gaan we terughalen en onderbrengen bij wethouder participatie Sander van den Raadt.
De schijninspraak stopt en de burgers krijgen het laatste woord.
– Wat wordt de grootste uitdaging van deze gemeente?
Het vertrouwen terugbrengen en het geloof in eerlijke politiek die er is voor de burgers en bewoners. Daarom lijkt het mij ook de meest logische stap om een college te vormen van geheel nieuwe partijen, die nog niet eerder achter de knoppen hebben gezeten. Zoals Trots Haarlem
– Waarom moeten kiezers op jullie partij stemmen?
Om te zien dat het ook echt anders kan, dan elke vier jaar dezelfde 6 partijen in een andere samenstelling. Sommige partijen zijn alleen nog maar gericht op besturen, na 60 a 70 jaar onafgebroken aan de macht, zoals het PvdA. Wij staan inmiddels 3x meer voor de arbeiders dan die partij ooit gedaan heeft, meer voor groen dan Groen links en meer voor ondernemers dan VVD. Veel (oude bekende landelijke) partijen krijgen stemmen omdat ze het imago hebben voor een bepaalde doelgroep te staan terwijl dat al lang niet meer zo is. Wakker worden, stem eens echt iets anders.
– Als kiezers over een jaar terugkijken, verzeker ik dat…
Ze in ieder geval geen spijt hebben gehad van hun stem op Trots Haarlem. Trots Haarlem is de partij die sinds 2010 het meest bij de wijkraden, buurthuizen en bewoners is langs geweest om met hen te spreken en naar ze te luisteren en bewoners het partijprogramma laten maken. Dat zullen we blijven doen. En onze instelling zullen we verspreiden in de hele ambtenaren organisatie. Wij zijn hier voor de burgers en niet andersom.
Hoe groen stemt Trots?
Vind de antwoorden in de ‘Haarlemse Klimaat Stemwijzer’, hier te vinden: link
Klik op de stemwijzer en kijk bij elke stelling onder “bekijk stemdetails” en u ziet precies welke partij ‘eens’ of ‘oneens’ is met die stelling.