Programma 2018
Lees meer
over ons verkiezingsprogramma voor 2018
Meer woningen
Meer woningen voor Haarlemmers. De wachttijden van 8 tot 10 jaar zijn veel te hoog. Beperk de instroom van Amsterdammers waar mogelijk. Geen groepen meer extra voorrang geven, waardoor wachttijd voor de Haarlemmers groter wordt. Woningen bouwen in balans met groen en rekening houden met de infrastructuur. Niet bouwen in de groene zoom rond de stad en groen in de stad zoveel mogelijk behouden. De Waarderpolder biedt mogelijkheden voor woningbouw. Deze mogelijkheden moeten goed worden afgestemd met de ondernemers.
Veiligheid
Veiligheid is een speerpunt voor TROTS. Wij willen dat de wijkagent weer echt in de eigen wijk te zien is. We willen een politiebureau in Schalkwijk waar mensen 24/7 terecht kunnen. We willen sus-teams om het uitgaansleven in goede banen te leiden. Daarnaast willen we gemeentelijke ondersteuning voor WhatsApp-buurtpreventie.
LHBTI
Er is nog veel te bereiken voor de LHBTI-gemeenschap.TROTS Haarlem wil zich inzetten voor een veilig Haarlem voor deze groep. Het is onacceptabel dat de LHBTI’s geconfronteerd worden met geweld of agressie om hoe men is. De aanpak van geweld tegen LHBTI’s dient een topprioriteit te blijven van politie en justitie in de Veiligheidsagenda. De overheid dient te erkennen dat mannenontmoetingsplaatsen (MOP’s) in een behoefte voorzien en moet een evenwichtig beleid voeren, gericht op zowel de veiligheid van gebruikers als op beperking van eventuele overlast voor de omgeving.
Belastingen
De lasten voor een Haarlemmer zijn al torenhoog, er moet dan ook geen extra belasting komen voor klimaatneutraliteit.
Ook geen belastingheffing per vuilniszak. De bedoeling is goed, maar het risico dat vuilnis gedumpt gaat worden is groot. Het milieu zal belast worden en de kosten van het opruimen kunnen zelfs hoger worden.
De hondenbelasting moet worden afgeschaft: geen boete voor hondenbezit! Het belastinggeld wordt niet gebruikt voor het probleem, namelijk het beperken van overlast door hondenpoep. Het aantal boetes voor niet opruimen is erg laag, namelijk slechts zo’n 6 stuks per jaar. Handhavingscapaciteit moet beter worden ingezet. Met hogere boetes en een hogere pakkans kan dit probleem worden bestreden: de vervuiler betaalt.
Openbaar vervoer
TROTS Haarlem wil flinke investeringen in het openbaar vervoer om te voorkomen dat Haarlem verder vastloopt. Vrije busbanen en betere verbindingen naar de populaire werklokaties in Amsterdam. Treinen die verder rijden dan alleen Amsterdam Centraal en een einde aan overvolle sprinters richting Alkmaar. TROTS Haarlem wil dat er nu wordt geïnvesteerd in de toekomst door te beginnen aan een tram naar Schiphol en een metro naar Hoofddorp en Amsterdam.
De fiets
Autowegen zijn voor de rijksoverheid, fietspaden voor de gemeente. Beter onderhoud aan de slechte fietspaden is nodig, bijvoorbeeld de Rijksstraatweg, Oost en Schalkwijk. Fietsenoverlast in het centrum is enorm. Er moeten meer fietsenstallingen komen met zelfreinigend openbaar toilet. TROTS Haarlem wil knooppunten waar de fiets kan worden gestald en kan worden overgestapt op het openbaar vervoer. Ook de deelfiets moet hier een plaats krijgen: het Oranjefietsenplan.
Dolhuysbrug
TROTS Haarlem is tegen de Dolhuysbrug. Dit miljoenenproject tast de monumentale Bolwerken aan, heeft geen breedgedragen draagvlak onder de Haarlemmers, levert nieuwe verkeersonveilige knelpunten op en lost niets op voor de (wachtende) fietsers rondom het station.
Verbreding Oudeweg
Op spitsmomenten loopt het hier verschrikkelijk vast, zeker na de versmalling van de Amsterdamsevaart. Actie om Haarlem bereikbaar te houden is spoedig gewenst.
Asfaltering Dreef
De Dreef behoort tot ons cultureel erfgoed, de klinkers zijn bepalend voor het aanbeeld van deze historische straat. TROTS Haarlem heeft met een motie gepoogd de klinkers te behouden en wil dat asfaltering wordt teruggedraaid.
Parkeren
Bevriezing van parkeertarieven. Betere bewegwijzering naar parkeergarages, een logische P-route in de binnenstad met een live-dynamisch-systeem. Betere voorzieningen in parkeergarages, zoals toiletten. Een groter P&R-terrein bij NS-station Spaarnwoude. Een uitsterfregeling voor de papieren bezoekersschijf; iedereen die de schijf al heeft mag hem houden, de nieuwe generatie kan over op een digitaal alternatief.
Jeugdzorg
De wachtlijsten in de jeugdzorg moeten worden aangepakt. Zorg voorop in plaats van bezuinigingen. Meer budget voor jeugdzorg zodat er zorg verleend kan worden waar daar vraag naar is. Nooit afzien van zorg om financiële redenen.
WMO
Momenteel ligt de aandacht van het gemeentebestuur met name bij het verstrekken van maatwerkvoorzieningen aan mensen die veel zorg nodig hebben. Onvoldoende aandacht is er voor mensen die nog geen uitgebreide ondersteuning nodig hebben maar wel hulp kunnen gebruiken. Denk aan de Haarlem Sjopper, een voorziening die mensen helpt bij het doen van boodschappen. Dit soort algemene voorzieningen zouden door de gemeente aan mensen die langzaam onder de werking van de Wmo komen, toegekend moeten worden.
Sollicitatieplicht en tegenprestatie
Je mag pas met 68 jaar met pensioen, maar voor die tijd heb je als 55-plusser bijna nul kans op een baan. TROTS Haarlem wil dan ook een einde aan verplicht brieven schrijven en gefrustreerd raken. Er mag van niet-werkenden wel een tegenprestatie worden verwacht, op voorwaarde dat dit lichamelijk mogelijk is. Zo houdt men ook aansluiting met de maatschappij. Vrijwilligerswerk is een goed voorbeeld (niet concurrerend met bestaande banen). Werken moet blijven lonen, de inkomensval tussen werken en niet werken is klein voor Haarlemmers met een gemiddeld en modaal inkomen.
Asielzoekers
Behoud van de bed, bad en brood-afspraken voor de huidige asielzoekers, dit is tenslotte al afgesproken. Voor een nieuwe stroom kijken naar nieuwe oplossingen en meer opvang in de eigen regio. Geen opvang van asielzoekers in kansarme wijken. Geen voorrang voor asielzoekers op de woningmarkt waardoor de wachttijden voor Haarlemmers langer worden.
Democratie
Veel meer invloed van Haarlemmers op de democratie is een speerpunt van TROTS Haarlem. Het bindend referendum is hier een goed middel voor. Daarnaast pleit TROTS Haarlem voor een gekozen burgemeester.